אבחון דידקטי
מכון קרני - המכון הותיק והמוביל בישראל לאבחון, ייעוץ והכוון

"אדם מחונן רואה את העיקר וזונח את הטפל" תומס קרלייל, היסטוריון והוגה דעות

שאלות ותשובות

תשובות מקצועיות לשאלות נפוצות להורים, תלמידים ומתעניינים אחרים

  • » מהי "לקות למידה"?
  •  "ליקויי למידה הינם קשיים אותם חווה הפרט (ילד, מתבגר או מבוגר) בתחום של רכישת מיומנויות למידה כמו חשבון, קריאה, כתיבה, שפה זרה ועוד. מדובר בקשיים משמעותיים, מעבר למה שבני אותו גיל חווים. כלומר, זהו קושי המונע מהפרט לממש את הפוטנציאל שלו. ליקויי הלמידה הנפוצים ביותר הינם דיסלקציה (לקות בתחום הקריאה), דיסגרפיה (לקות בתחום הכתיבה), דיסקלקוליה (בתחום החשבון) והפרעת קשב וריכוז.
     

    הגורם ללקות הלמידה הינו נוירו פיזיולוגי תורשתי. כלומר, פגם נוירולוגי המועבר בתורשה הוא שגורם לקושי ברכישת מיומנויות כמו קריאה, כתיבה ותפקודים אחרים אשר ילדים אחרים, ללא פגם זה, מסוגלים לרכוש באופן הדרגתי, ללא כל קושי, כחלק מתהליך ההתפתחות הטבעי. מאחר והגורם הינו למעשה פיזיולוגי, אין להתפלא שברבות השנים ילדים בעלי לקות למידה עדיין סובלים מאותה לקות. פעמים רבות, המבוגר אשר לא רכש את מיומנויות הקריאה והכתיבה יעשה כל שביכולתו על מנת להמנע מסיטואציות אשר ייאלצו אותו להשתמש במיומנויות אלו. ניתן, אם כן, להבין עד כמה לקות זו מצמצמת תחומי פעילות ומגוון חוויות עבור הסובלים ממנה.

     

    חשוב לדעת שלקות הלמידה אינה תוצאה של אינטליגנציה נמוכה או היעדר סביבה תומכת. לקות הלמידה הינה תוצאה של גנטיקה. במקרים רבים לקויי הלמידה הינם בעלי אינטליגנציה גבוהה בהרבה מהממוצע אלא שמיומנויות הלמידה שלהם אינן טובות וציוניהם נמוכים".

  • » מתי כדאי לפנות לאבחון?
  • האבחון מסייע להורים ולצוות בית-הספר להבין בצורה הטובה ביותר את צורת חשיבתו של הילד. בהתאם לצורת חשיבה זו, ניתן להבין מהן הדרכים היעילות ביותר לסייע לו ברכישת מיומנויות למידה טובות. כאשר מדובר בילד אשר מתקשה בלמידה בבית-הספר ובמקביל ההורים והמורים מתקשים לסייע לו, כדאי לפנות לאבחון (לדוגמא אבחון פסיכודידקטי ) ולייעוץ מקצועי. אנו, במכון קרני, נשמח לסייע לך בבחירת האבחון המתאים.
  • » כיצד מתבצע האבחון?
  •  ראשית, נערכת פגישת ראיון עם המאבחן. במהלך השיחה המאבחן לומד על ההיסטוריה של הילד ואוסף פרטים בנוגע לבית, לבית-הספר ועוד. בהמשך, נערכות פגישות של המאבחן והילד, כאשר במהלכן הילד מתבקש להשיב על שאלות ולבצע מטלות שונות. לאחר העברת האבחון, המאבחן מפרש את הממצאים, עורך אינטגרציה של כל הנתונים שנאספו ולבסוף כותב את הדו"ח הסופי הכולל המלצות להמשך. בשלב האחרון נערכת פגישת סיכום ומשוב עם ההורים.

    קרא עוד: אבחון דידקטי
  • » כיצד בנויים המבדקים?
  •  מבחני הכוון בודקים מיומנויות בשלושה תחומים עיקריים:

    ·                כושר מילולי

    ·                כושר חשבוני

    ·                כושר צורני

    כושר מילולי: נותן אינדיקציה להצלחה במסלולים עיוניים ומחולק לחמישה תתי-מבחנים:

    l   אוצר מילים (להפוך כל אחד ללינק הכולל הסבר ודוגמאות)

    l   השלמת משפטים
    l   הקבלות (אנלוגיות)
    l   יוצאי דופן
    l   בעיות מילוליות בחשבון
    כושר חשבוני
    l   בנוי ממשימות חשבוניות שונות
    l   מתמקד ביכולת חשיבה כמותית
    l   מעריך את היכולת לזהות יחסים וקשרים בין מספרים
    l   מנבא הצלחה בתחומי המתמטיקה, פיזיקה וכימיה.
    כושר צורני

    l   מעריך יכולת ביצוע מניפולציות מחשבתיות בשפה הצורנית וכן יכולת ניתוח והפשטה (אינטליגנציה פלואידית)

    l   המשימות בתחום זה נחשבות בדרך כלל לנקיות מהטיות תרבותיות, והן נשענות פחות על ידיעות קודמות

  • » מה כוללים המבדקים לילדי הגן?
  • המבדקים לילדים בגיל הגן הינם פרטניים, וכוללים: 

    1. התרשמות כללית: שיחת הכרות, שאלון הורה, שאלון גננת
    2. יכולות חשיבה - מבחן אינטליגנציה
    3. מבדק בשלות גרפומוטורית - העתקת צורות, ציור דמות
    4. מבדק בשלות רגשית-חברתית – ראיון, שאלונים, מבחן עץ, CAT
    5. מבדק חשיבה יצירתית - בחינת דמיון גרפית
    ·                תוצאות להורים. המכון מקפיד למסור את תוצאות ההכוון לתלמידים ולהוריהם במתכונת מובנת גם למי שאינם אנשי מקצוע בתחום הפסיכומטריקה. 
  • » כיצד ניתן להתכונן ליום הבחינה?
  •  ההנחיות הכלליות לקראת בחינה הינן:

                                  א.      להקפיד לבוא חצי שעה לפני מועד הבחינה

                                  ב.      לנוח היטב לילה לפני

                                   ג.      לא לדאוג אם לא יודעים לענות על השאלות הראשונות. לאט לאט, הבחינה יותר ברורה.

                                  ד.      להקשיב היטב להוראות ולשאול אם משהו לא ברור.

  • » האם אפשר ללמוד לקראת הבחינה?
  •  אפשר להתכונן למבחן זה כמו שמתכוננים לכל מבחן ולכל אירוע. ההכנה למבחן תורמת שלושה דברים עיקריים:

    ·                מוסיפה לידע שלנו בתחום המבחנים

    ·                מגבירה את המהירות בפיתרון המבחנים

    מפחיתה חרדה או מתח לקראת המבחן ובמהלכו.
  • » מדוע כל התלמידים צריכים לעבור את מבדקי ההכוון?
  •  בדיקה של כל התלמידים מאפשרת איתור פערים אפשריים בין ההישגים בפועל לבין הכישורים. הפערים יכולים להיות בשני כיוונים: הפער השכיח הוא של תלמידים שאינם מממשים את מלוא יכולתם. אולם, יש גם מקרים בהם הישגי התלמיד הם תוצאה של מאמץ גדול. כאשר חלה ירידה באמת ההישגים אצל תלמידים אלה, חשוב לדעת שלא בהכרח מדובר בירידה במוטיבציה הלימודית אלא בעייפות כתוצאה ממאמץ-יתר, לפיכך יש מקום למתן את הציפיות מהתלמיד. יש תלמידים אשר בעיות התנהגות שלהם יוצרות תיוג המקשה על הערכה מדויקת ונכונה. 
  • » אם בית-הספר עורך מבחנים פנימיים, מדוע צריך גם מבדקי הכוון?
  •  ההערכות השוטפות בבית-הספר אינן מתייחסות בדרך-כלל לכל טווח הכישורים של התלמיד. רק מערכת מבחנים מקיפה ואובייקטיבית יכולה לזהות טווח רחב של כישורי התלמיד ולאפשר הכוונתו למסלול לימודים המתאים לו בצורה הטובה ביותר. 
  • » מדוע תלמידים מצטיינים זקוקים להערכה?
  •  מבחן ההכוון אינו מיועד רק לתלמידים מתקשים. הערכות בית הספר אינן מתייחסות בדרך-כלל לכל טווח הכישורים של התלמיד. גם תלמידים מצליחים מאוד עשויים לגלות כי נקודות החוזק או החולשה שלהם אינן כפי שחשבו.
    שאלות ותשובות
    מכון קרני (מיסודו של אליעזר קרני) אבחון, ייעוץ והכוון | ת.ד. 401 כפר סבא | טל' 09.7486049 | פקס 09.7423124  |  info@karni.co.il

    אבחון דידקטי | אבחון BRC | הפרעות קשב וריכוז | טיפול זוגי | טיפול קוגניטיבי התנהגותי | ליקויי למידה | מאבחנת דידקטית | אבחון פסיכולוגי | קישורים
    אבחון פסיכודידקטי | אבחון לקויות למידה | אבחון בעיות קשב וריכוז | אבחון פסיכו דידקטי | אבחון ליקויי למידה |

    Web & Online Marketing by Shlomi Shor
    כל הזכויות שמורות למכון קרני. אבחון, ייעוץ והכוונה © אבחון דידקטי